A harmonikus életben az agyműködésünk fontos szerepet játszik! Valójában mindkét agyféltekénket használjuk egyszerre, azonban az egyik dominánsként.
Mindkét félnek meg van a feladata. A bal oldal a racionalitásért, időért, ritmusért felelős. A jobb pedig a művészi agyfélteke. Szeret egészben gondolkodni, holisztikus, a zenében is a dallamot hallja meg és nem feltételenül fontos számára az idő.
Jelenleg az oktatásunk bal agyféltekét hangsúlyozza és kevesebb szerep jut a kreatív jobb oldal számára. Mi a baj ezzel?
Mi történik egy olyan gyermekkel, aki mégis a művészi felet használlja dominánsként? Sajnos előfordulhat, hogy azt mondják rá szétszórt, figyelmetlen, vagy esetleg a rossz gyerek bélyeget sütik rá. De miért nem vizsgáljuk meg egy kicsit jobban, hogyan tudnánk segíteni?
A mozgás a tanulás kapuja és a gyermekek legalapvetőbb ismeretszerzési gyakorlata. Örömét lelik benne és segít újabbnál újabb idegpályákat kiépíteni. De milyen mozgásokra van szükség ahhoz, hogy a két agyfélteke harmonikusan tudjon működni? Mindenekelőtt nézzük meg, hogy mit érünk el ezzel a mozgással? Mi fog fejlődni?
Mozgással fejlődve
A keresztmozgások azok, amelyek az alábbi területeket képesek fejleszteni az összehangolt agyféltekékkel:
- gondolkodás fejlődik
- újabb, kreatívabb ötletek születnek
- tisztább gondolkodással, nyugodattabban könnyebben hozunk meg döntéseket.
- memóriánk javul
- figyelmünk, koncentrációnk képességeinkhez mérten fejlődik
- és egy rendkívül fontos terület, hogy oldja a mindennapos streszt.
Elsőként az agyféltekek harmonikus működéséhez elengedhetetlen, hogy a gyermekek szeretettel legyenek nevelve. Ez egy fontos kulcsa a fejlődésnek. De számtalan játék és gyakorlat is rendelkezésünkre áll ebben a témában. Ezeknek az alapja, hogy a mozgás átlépje a test középvonalát.
Fekvő nyolcas, avagy Lusta nyolcas
A kineziológiában is használatos forma számtalan lehetőséget rejt magában. Levegőben írva, vagy épp papíron formázva számtalan játékos gyakorlatot tesz lehetővé.
Ezen a játékkártyán színek szerint ugrálunk és a kék ponttól kezdjük. A nyolcas formáját kell követni a színekre ugrálva, vagy pedig folyamatos mozgást végezve.
Mellé csatolhatunk egy mondókát is akár vagy kereshetünk színenként gyümölcsöket, zöldségeket, vagy akár érzéseket is.
Többszöri elvégzésével lesz teljes a hatás.
Tükörrajz
Ez egy másik kedvelt gyakorlat a hozzám járó gyermekek körében. Elsőként párosan végezzük a levegőben egymásnak szemben állva. Mindenki a tenyerét a magasba tartva a másik fél tenyerével szembe helyezi. Nem fontos megérinteni. A lényeg, hogy egymás mozgását kövessük.
Ezt követően kezdjünk el szimmetrikus alakzatokat együtt rajzolni. Lehet felhőt, fenyőfát, napot, labdát, pillangót is a levegőbe vázolni. Akár nagyban is leguggolva majd felállva, hogy változatos legyen.
Ha már eléggé belerázódtunk ebbe, jöhetnek az újabb gyakorlatok papíron. Fogjunk meg két különböző színes ceruzát (Pl kék, és piros) és egy fehér papírt! Rajzoljunk egyszerre mind a két kezünkkel ugyanolyan szimmetrikus alakzatokat, mint az előbb! Sok-sok vidám dolog szokott ebből születni és a gyerekek is könnyebben tanulnak, koncentrálnak ezt követően.
Akár a mellékelt képen két kupakot is csusztathatunk! Kezhetjük mindkét kezünkkel fentről, vagy lentről egyszerre. Majd ezt követően egyik kezünk fent legyen az indulásnál, a másik pedig lent.
Vidám gyakorlatok a fejlődésért!
Számos ilyen gyakorlat létezik és készült egy Zandakás kártya csomag is 25 darab kártyával, amelyhez 100 további játékvariáció tartozik. Ha szeretnéd bele is nézhetsz ebbe a kiadványba a következő gombra kattintva!