A tanulási coaching egy olyan konkrét eszköztár a kezemben, amiből mindig tudok új ötleteket meríteni tanítványaimat segítendő és kamasz coachingra tanulási nehézségekkel hozzám érkező fiatalok számára. Sőt, azon is túl!
Közel 15 éve dolgozom gyerekekkel 5-től 25 éves korig angol nyelvtanárként és nyelvi játszótársként, nyári táborok
vezetőjeként, önkéntes trénerként és coach-ként egy budapesti középiskolásokat pályaválasztásban támogató alapítványnál.
Valahogy mindig minden afelé terelt pályafutásom alatt, hogy szervezkedjek, kommunikáljak és segítsek. Főleg fiatalokat. A felnőttek azonban nem elválaszthatóak a fiataloktól, gyerekektől. Velük kevesen törődnek. Nekik maguknak nincs idejük magukra a nagy rohanásban, a gyerekek ide-oda szállításában, ellátásában.
Legyen az kisgyerek vagy kamasz. A kicsikkel persze sokkal több a teendő, hiszen kevesebb önállósággal bírnak, így a szülőkre
több feladat hárul. Sokszor hallom, „teher”.
Szülőként azt érzem, hogy ezek a „terhek” mind megoldandó kihívások, amik erősítik anyukát, apukát, a gyerekkel
való kapcsolatot, bővítik a megküzdési eszköztárainkat … akarom mondani, rengeteg gyakorlati tapasztalatot adnak a
jövőre nézve. Mentálisan felkészítenek a következő, talán bonyolultabb, nehezebb kihívásra. No, és ehhez nincs túl
sok segítség a szülőknek! Kérdezgetjük egymást: „Te ilyenkor mit csinálsz?” – már ha nyíltan fel merjük vállalni
esendőségünket. Ilyenkor kapunk hideget, meleget, okosságot, evidenciákat – s néha még inkább azt érezzük, el
vagyunk veszve. Ez nem hogy nem segített, de még jobban elbizonytalanít! A kért tanács haszna… nagyon közeli a
kéretlenéhez, hiszen mindenkinek más élethelyzetekről van megélése, tapasztalása, és csak arra vannak már
meglévő, nekik talán bevált válaszcsomagjaik.
A tanulási coaching olyan eszközöket tartalmaz, amivel tényleg jól lehet tanulni. Tanulni! Nem csak matekot, törit,
fizikát, bioszt, magyart, de életvitelt, rendszerszemléletet, tervezést, felelősségvállalást, tudatosságot,
rendszerességet… Ha a gyerek megismer egy-egy klassz módszert, azt kevés átalakítással a való élet megoldandó
feladataira is remekül lehet alkalmazni. Gyakorlással! Ha a gyerektől elvárjuk, hogy tegye ezt, akkor várjuk el
magunktól is. Ha a gyereknek elsőre nem sikerül, ne várjuk, hogy nekünk fog! A tudás megszerzése egy folyamat. Sok
időt és még több energiát igényel – na meg rengeteg türelmet. Szóval tanuljunk „együtt” a gyerekkel! Ne a
tananyagot, hanem a módszert! Tanuljuk meg, hogyan kell tanulni, s ha sikerül, egy jó szokásként kerül be a
hétköznapokba, aminek egyértelműen láthatjuk majd gyakorlati hasznát. Magunkon is, a gyerek eredményein is! A
Tanulási coach segít megtalálni a legoptimálisabb módszert. – Szűcsi Krisztina, tanulási coach